Trei pași pentru a alege un consultant bun

„Box tickers are hired to allow an organisation to be able to claim that it is doing something that it really is not doing For example, auditors and consultants are often box tickers: they write “(exp) reports” to make an organisation appear good.”
David Graeber: Bullshit Jobs: A Theory, 2018

 

Care este diferența între un specialist ce aduce valoare companiei tale prin know-how-ul transferat și un „Box ticker”?

Pentru atragerea de finanțare, spre exemplu, este simplu: se pot calcula foarte ușor resursele angrenate pentru atragerea finanțării necesare dezvoltării companiei și resursele obținute cu ajutorul consultantului. De aici este un calcul de oportunitate simplu care poate fi net pozitiv sau negativ. Având în vedere că până nu demult acesta era obiectivul principal al companiei Loop Operations, ne este foarte confortabilă postura din care facem o pledoarie în favoarea acestei nișe specifice de consultanță.

Ce se întâmplă, însă, atunci când costul de oportunitate este mai greu de calculat? Atunci când investiția este una de natura transformațională pentru companie și rezultatele se fructifică pe termen lung. În acest caz, alegerea unui consultant se aseamănă mai mult cu alegerea unui partener sau a unui nou membru al echipei. În acest sens, pentru identificarea unui consultant ce poate aduce cu adevărat valoare companiei va trebui să răspundă pozitiv la următoarele întrebări:

1. Are portofoliul potrivit?
Așa cum orice angajator caută un profil de experiență anume pentru angajații săi, un consultant trebuie să poată dovedi abilitatea de a deservi nevoile companiei printr-un portofoliu similar. Identificarea consultantului cu profilul potrivit este un punct de pornire esențial pentru externalizarea oricărui aspect ce privește viitorul companiei: Un specialist în vânzări nu va aduce valoare adăugată pe îmbunătățirea proceselor și un consultant financiar nu te poate ajuta să identifici noi piețe, oricât de convingător ar fi pitch-ul lor.

2. Ești pe mâini sigure?
Odată identificat consultantul cu portofoliul similar acesta trebuie judecat prin prisma procesului adoptat în relația cu compania. Respectarea termenelor și a obligațiilor este esențială. Pare simplu, dar identificarea specialistului ce poate livra pe masura pitch-ului este dificilă fără un istoric. Un reper bun este o abordare critică a procesului și planificarea. Un specialist identifică corect indicatorii, KPI, și acțiunile relevante înainte de a demara orice acțiune și implicit economisește timp și bani.

3. Se teme de întrebările dificile?
Un istoric bun și o planificare riguroasă nu înseamnă prea mult dacă în relația directă consultantul evită întrebările dificile deoarece colaborează prea îndeaproape cu managementul unei companii. Clientul va accepta mai greu o pastilă amară, dar numai un consultant dispus să o recomande poate oferi companiei soluțiile transformatoare ce pot aduce valoare adăugată pe termen lung.

LASĂ UN COMENTARIU